mitm-man-in-the-middle

MitM, Man-in-the-middle: Laat het niet tussen jou in komen

22-02-2024
MitM, Man-in-the-middle: Laat het niet tussen jou in komen

‘Oplichter zegt medewerker parkeerdienst Schiphol te zijn en steelt Range Rover’ Nu.nl publiceerde onlangs een opmerkelijk voorval dat er alle schijn van heeft phishing te zijn.

Slimme truc van cybercrimineel

Een crimineel heeft op een slinkse manier persoonlijke en specifieke gegevens achterhaald van een zakenman en doet zich voor als medewerker van een parkeerservice op Schiphol. Naam, telefoonnummer, reisgegevens, type auto en kenteken zijn bekend. Nietsvermoedend wordt de auto van ruim €100.000 'overgedragen' en is vervolgens spoorloos. In cybersecurity vaktermen noemen we dit Man-in-the-Middle (MitM). De cybercrimineel plaatst zich tussen de communicatie van twee partijen, waardoor hij gegevens kan onderscheppen en mogelijk manipuleren in zijn voordeel.
 

Hoe kun je MitM-aanvallen voorkomen?

MitM kan zich in veel situaties voordoen. Invision ICT helpt om de kans op MitM-aanvallen te verkleinen en de eventuele impact te beperken. Niet alleen met technische (security) maatregelen, maar ook met awareness-trainingen. Bewustwording van de phishinggevaren maakt medewerkers alerter en helpt gevolgen te voorkomen.

Phishing benaderen vanuit ISO 27001

Hoe kunnen we jou helpen? Wij benaderen phishing vanuit het perspectief van ISO 27001 door goed gedefinieerde stappen en processen te implementeren. Ga met ons in gesprek en we helpen je op weg naar een veiligere ICT-omgeving voor jouw medewerkers.

Neem-contact-op

Wil je meer weten?

Laat je gegevens achter en wij zijn je graag van dienst.

Door dit formulier te verzenden, gaat u ermee akkoord dat we uw gegevens (uitsluitend) gebruiken om contact met u te kunnen opnemen n.a.v. uw vraag. Meer informatie kunt u vinden in onze privacyverklaring.